عیب یابی آژیر خطا
  1. در مواردی که آژیر خطا در زمان مشخصی از روز با اختلاف چند دقیقه به صدا در می آید، احتمالاً خطا مربوط به نور خورشید بوده است.
    در این حالت عمدتاً تابش نور خورشید به جسمی منعکس کننده، باعث شکست نور به داخل چشمی شده و این عمل باعث تحریک چشم و آلارم خطا می شود.
    توجه داشته باشید که در شب نیز در بعضی از اماکن، مثل مغازه ها ممکن است نور چراغ خودرو که به چشمی منعکس می شود، باعث این امر شود. در حالی که این موضوع در عمل و تجربه همکاران در موارد متعدد به اثبات رسیده، اما در مقالات علمی این مطلب رد شده است.
  2. جهت عیب یابی، رفع عیب آژیر خطا، اگر آژیر خطا بعد از زمان نسبتاً ثابت از مسلح کردن دستگاه به صدا در بیاید، بیشترین توجه به باطری دستگاه جلب می شود. 
    در این موارد خرابی باطری باعث جریان کشی بیش از حد از دستگاه شده و باعث آلارم خطا می شود .
    برای تست باطری هیچ وقت به تست ولتاژی بسنده نکنید، ممکن است ولتاژ 12 ولت را داشته باشید ولی با گرفتن جریان کمی از باطری این ولتاژ افت می کند.
    جهت تست این امر باید جریان برق شهری را قطع کرده بعد از چند دقیقه(در صورت امکان 30 ثانیه آژیر بزند) و در حین آژیر بعد از 30 ثانیه تست ولتاژ انجام شود.
  3.  اگر بلافاصله بعد از فعال کردن دزدگیر، آژیر به صدا در می آید باید موارد زیل را تست کنیم:
    • ابتدا از سالم بودن فیوز AUX اطمینان حاصل نمایید.
    • با جامپر کردن زون ها از سلامت دستگاه اطمینان حاصل نمایید.
    • در صورت سالم بودن دستگاه به سراغ سنسورهایی که روی زون مورد نظر نصب هستند(زونی که آلارم می کند) می رویم، سنسورها را از داخل جامپر می کنیم.( دو سر سیم زون داخل چشمی را اتصال کوتاه می کنیم)
    اگر مشکل برطرف شد سنسورها خراب بوده در غیر اینصورت مشکل از سیم کشی می باشد.
    با توجه به استفاده اکثر همکاران از سیم های زوجی در سیم کشی سنسورها و شکننده بودن این سیم ها، باید توجه کافی به عدم شکستگی سیم در زیر ترمینال ها شود.
  4.  آلارم در زمان های مختلف که عمدتاً به عوامل محیطی زیر مرتبط می شود:
    • باز بودن پنجره یا روشن بودن کولر که باعث حرکت کردن پرده ها و یا… می شود.
    • حرکت موجودات زنده مثل موش–زنبور و … در داخل ساختمان
    • نزدیک بودن و یا در دید مستقیم بودن شومینه و بخاری نسبت به چشم 
    • آونگ ساعت های بزرگ
    • افت ولتاژ ناشی از مسافت سیم یا تعداد سنسور
    در پروژه هایی که از طول سیم زیاد یا تعداد سنسور زیاد برروی یک مسیر استفاده می کنیم ممکن است مقاومت بالای ایجاد شده باعث افت ولتاژ شده و چشم های انتهایی خط آلارم خطا داشته باشند، جهت برطرف کردن مشکل در صورت داشتن سیم اضافی، سیم ها را دوبل کنید.
  5.  در دستگاه های سیم کارتی اگر چشمی به دستگاه نزدیک باشد با رسیدن پیام کوتاه به دستگاه در زمان مسلح بودن دزدگیر، ممکن است نویز ناشی از ارتباط GSM باعث تحریک دستگاه و آلارم خطای سیستم گردد. 
    (“ممکن است چشمی در اتاق دیگری نسبت به دستگاه نصب باشد ولی فاصله آن ها از هم کم باشد حتی اگر چشمی آن طرف دیواری که دزدگیر روی آن نصب شده باشدنیز مشکل ایجاد می نماید، این موضوع در چشمی های بی سیم بسیار بدتر می باشد. دقت کنید هر نوع سیگنال الکترومغناطیسی در محیط می تواند روی چشم ها علی الخصوص از نوع بی سیم اثرگذار باشد مانند ترانس مهتابی، موتورهای الکتریکی مخصوصاً سه فاز و… می تواند عامل خطا باشد”)
    گاهاً پیش آمده که زمانی که دزدگیر را ازطریق پیام کوتاه فعال می کنیم دزدگیر بلافاصله آژیر میزند، دلایل این امر نزدیکی چشم به پنل دستگاه دزدگیر است. شایان ذکر است که هرکجا میزان آنتن دهی پایین تری داشته باشیم این امر در فاصله بیشتری اثرگذار است.

یک دیدگاه برای “عیب یابی، رفع عیب آژیر خطا..!”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *