انواع سوئیچ شبکه و قابلیت های آن

در این مقاله انواع سوئیچ شبکه ، مشخصات، فواید و قابلیت های آن را بررسی خواهیم کرد.

از مشخصات سوئیچ های شبکه میتوان:
POE
Watchdog
UpLink

Gigabit
SFP
Manage

و … را میتوان نام برد که هر کدام را توضیح داده و بررسی خواهیم کرد.


POE

سوئیچ هایی با قابلیت POE علاوه بر انتقال اطلاعات بر روی کابل شبکه، قابلیت انتقال برق به دوربین مداربسته یا تجهیزات را روی همان کابل شبکه دارند.


Watchdog

هنگامی که دستگاه به شبکه متصل باشد ولی به درخواست های PING پاسخ ندهد (درخواست PING برای چک کردن ارتباط دستگاه IP با سوئیچ میباشد)، قابلیت Watchdog با قطع و وصل کردن برق بصورت هوشمند ارتباط را مجددا برقرار مینماید.


UpLink

سوئیچ هایی که دارای پورت UpLink هستند، از نظر ظاهر پورت با پورت های عادی تفاوتی ندارند. با استفاده از اتصال پورت UpLink یک سوئیچ به پورت عادی یک سوئیچ دیگر میتوانید شبکه خود را گسترش دهید که به حالت آبشاری معروف است.


Gigabit

سوئیچ های گیگ سرعت چشمگیری نسبت به سوئیچ های معمولی دارند. سرعت در اترنت پورت ها حدود 200Mbps است، 100Mbps رفت و 100Mbps برگشت; ولی در پروت های گیگ سرعت به 1000Mbps هم میرسد.


SFP

پورت SFP در سوئیچ هایی که این پورت را دارا هستند وظیفه تبدیل سیگنال دیجیتال را به سیگنال نوری دارند; این پورت برای اتصال کابل فیبر نوری است که میتوان Single Mode یا Multi Mode باشد:



Manage

سوئیچ های دارای قابلیت Web Manager، از جمله سوئیچ های مدیریتی هستند که میتوانید آنها را بر اساس تنظیمات مخصوص خود، بخش بندی( VLan ) و مدیریت کرد.


VLan

این تکنولوژی، پورت های DownLink یا عادی را بخش بندی و از هم ایزوله میکند; بنابراین بار پهنای باند کاهش پیدا میکند.


Pachet Forwarding Rate (نرخ ارسال داده)

به تعداد بسته های ارسالی در یک ثانیه نرخ ارسال داده میگویند و با واحد Mpps که مخخف کلمه Mega packet per secound میباشد اندازه گیری میشود.


کلید Extend

برخی از سوئیچ های شبکه به کلید Extend مجهز شده اند. با زدن این دکمه پهنای باند پورتها از 100MB به 10MB کاهش پیدا میکند ولی در عوض امکان کابل کشی تا 250 متر را به شما میدهد.


QOS

تکنولوژی QOS مخخف کلمه Quality of Service میباشد. این تکنولوژی به معنای کیفیت خدمات میباشد که مدیریت پهنای باند شبکه را بر عهده دارد و بر اساس نوع دستگاه، نوع داده ها و … بخش بندی میکند.
سرویس کیفیت خدمات (QOS)، کیفیت سیستم شبکه را بر اساس پارامتر هایی مانند Packet Loss، jitter، Latency، Bandwidth، MOS و… اندازه گیری میکند.


MAC Tables

سوئیچ هایی که تکنولوژی MAC Table را دارا هستند، قابلیت این را دارند که تمام پورت ها را به همراه آدرس دستگاهی که به آن پورت متصل است، طبق یک جدول ذخیره میکند.


STP / RSTP

STP مخخف کلمه Spanning Tree Protocal میباشد. این پروتکل برای جلوگیری از ایجاد LOOP و Broadcast Storm در شبکه میباشد.

LOOP: به ایجاد یک حلقه ارتباطی در شبکه لوپ میگویند.

Broadcast: به پیغام های همگانی و همزمان بین پورت ها و دستگاه که باعث مشغول شدن پهنای باند شبکه گاها تا %100 میشود را Broadcast میگویند.


امیدواریم مقاله سوئیچ شبکه و قابلیت های آن برای شما مفید واقع شده باشد.

برای مشاهده مقالات و آموزشهای بیشتر میتوانید به وبلاگ سایت سر بزنید.

شما میتوانید سوالات و پیشنهادات خود را با گروه حفاظتی طنین صیانت درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *