واژه “دوربین مداربسته” برگردان فارسی کلمه انگلیسی closet circuit television یا به اختصار cctv می باشد. در لغت به آن تلویزیون مدار بسته می گویند چرا که تصاویر دریافت شده از آن ها فقط برای تعداد محدودی از افراد قابل دسترسی است. 
اما در کل دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد. دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس نیز در این مجموعه قرار می گیرند. دوربین از لحاظ اینکه منبع تولید تصویر در یک سیستم مداربسته می باشد اولین جزء یک سیستم مدار بسته به حساب می آید و ساختار آن از چشم انسان الگوبرداری شده است پرتوهای نور و رنگ پس از عبور از لنز از طریق یک سنسور خاص به سیگنالهای الکتریکی تبدیل و پس از پردازش، این سیگنالهای تصویر از طریق بستر خروجی(کابل کواکسیال یا کابل شبکه) منتقل می گردد. این سیگنالها برای ضبط و تهیه آرشیو تصاویر می توانند قبل از نمایش، به دستگاه ذخیره سازی تصویر DVR (Digital Video Recorder) منتقل شوند. زمانیکه سیگنالهای تصویر تشکیل می شوند می بایستی برای نمایش در نمایشگرها انتقال یابد. با توجه به فاصله دوربین تا نمایشگر و شرایط محیطی، بستر های مختلفی بکار می رود. عموماً این انتقال توسط یک کابل کواکسیال انجام می شود اما گاهی نیاز به تجهیزات بی سیم برای انتقال تصویر و یا فیبرهای نوری در فواصل طولانی تر می باشد و گاهی نیز به انتقال از طریق شبکه های LAN و یا اینترنت می باشند. بنابراین دوربین ها از نظر نوع سیگنال خروجی در دو دسته آنالوگ و آی پی تقسیم بندی می شوند.
امروزه در مراکز صنعتی و اداری جهت نظارت بر کار کارکنان یا کارگران در جهت کنترل و مدیریت بهتر و کارآمدتر به وفور از سیستم های تلویزیونی مدار بسته استفاده می شود .در محل هایی مانند بانک ها ،ادارات،دانشگاه ها،کارخانجات،فروشگاه های بزرگ ،طلافروشی ها،در کنترل ترافیک خیابان هاو چهار راه ها می توان این سیستم ها را نصب و استفاده نمود. 
استفاده از این سیستم ها در منازل مسکونی رواج چندانی نیافته است ولی با پا به عرصه گذاشتن سیستم های تصویری که قادرند حرکت را در محدوده تشخیص و اعلام خطر نمایند یا توسط سنسورهای خاصی تحریک شده و شروع به ضبط فیلم از محل بنمایند ، انتظار می رود که استفاده از این سیستم ها در منازل مسکونی نیز افزایش یابد.


ساختار اصلی دوربین مدار بسته شامل بدنه دوربین، بخش‌های الکترونیکی و لنز می باشد.
بدنه دوربین که شامل قاب اصلی و قاب پوششی (بیرونی)باتوجه به فضای مورد استفاده انتخاب می شود.
• بخش‌های الکترونیکی دوربین شامل سنسور، برد اصلی، کانکتور و برد تغذیه می باشد.
• لنز دوربین: برای متمرکز کردن نور بر روی چیپ تصویر از لنز استفاده شود. به این وسیله لنز می‌گویند. لنز دوربین‌های مداربسته معمولاً از یک یا چند عدسی تشکیل شده که با توجه به فاصله کانونی، قسمت مشخصی از تصویر رو به رو را بر روی چیپ تصویر ایجاد می‌کنند. هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد تصویر را کمتر متمرکز می‌کند و زاویه دید دوربین کمتر خواهد بود. از طرفی در دو دوربین با لنزهای با فاصله کانونی ثابت دوربینی که چیپ تصویر بزرگ‌تری داشته باشد تصویر را با زاویه بیشتری نشان می‌دهد.
دوربین‌های مداربسته باتوجه به شرایط محیط و شکل ظاهری و نوع کاربرد نام گذاری می شوند.


دوربین مداربسته مخفی یا مینیاتوری به این دوربین‌ها سوزنی هم گفته می‌شود. دوربین‌های کوچکی هستند که به عنوان دوربین‌ مخفی استفاده می شوند. 
• دوربین مداربسته دام(Dome): اصطلاح دام(Dome) به معنای گنبد است. همان‌طور که از معنای این دوربین‌ها واضح است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین‌های مداربسته دلالت دارد.
• دوربین مداربسته باکس(Box): اصطلاح باکس(Box) به معنای جعبه است. دوربین‌های باکس دوربین‌هایی با بدنه معمولاً مستطیلی شکل و پلاستیکی هستند که لنز آن‌ها به صورت جدا بر روی دوربین نصب می‌شود.
• دوربین مداربسته بولت(Bullet): اصطلاح بولت(Bullet)به معنای گلوله است. دوربین‌های بولت دوربین‌هایی با بدنه معمولاً استوانه‌ای شکل و عموماً فلزی هستند.
• دوربین مداربسته اسپید دام(Speed dome): دوربین‌های گردان را با نام‌های متفاوتی می‌شناسند بعضی از این نام‌ها عبارتند از Fast dome,Speed dome,PTZ 
• دوربین مداربسته حرارتی(Thermal): دوربین‌های حرارتی یا گرمایی(Thermal) نوعی از دوربین‌های مداربسته هستند که تصاویر خود را به جای نور با توجه به شکل حرارتی محیط می‌سازند.


همچنین علاوه بر ظاهر و نوع سیگنال خروجی بعضی از مشخصه‌های فنی دوربین مدار بسته در قیمت و کیفیت آن تاثیر گذار است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم .
• سنسور تصویر برداری
• رزولوشن
• سرعت شاتر
• دید در شب
• اصطلاح IR مخفف واژه (Infrared) به معنای طیف مادون قرمز است. دوربین‌های دید در شب(IR) از طریق استفاده از LED های مادون قرمز محیط اطراف خود را روشن کرده و امکان تصویر برداری در شب را فراهم می‌کند.
(Wide Dynamic Range (WDR
• استاندارد آی‌پی ingress Protection] (IP])
• استاندارد(IK)
• لنز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *